În inima Munților Banatului, între oraşele Oraviţa şi Anina din judeţul Caraş-Severin se află cea mai veche cale ferată montană din România. Aceasta cale ferată a fost construită de austrieci între ani 1855 – 1863. În acele vremuri Banatul făcea parte din Imperiul Austro-Ungar. Prima locomotivă, numită „Steyerdorf” construită în 1861, a fost adusă de la Viena cu vaporul pe Dunăre până la Moldova-Nouă. De acolo a fost trasă de 40 de perechi de boi până la Oraviţa.
Linia se diferenţiază prin peisajul montan pe a trebuit să îl învingă în drumul său, dar şi prin tehnica la care s-a apelat pentru realizarea acesteia. Fiind o zonă montană greu accesibilă, construcţia a fost una anevoioasă. Proiectul a fost modificat de mai multe ori între anii 1847 şi 1855. La forma actuală s-a ajuns în anul 1855 când tehnologia a permis realizarea acesteia aşa cum o vedem noi astăzi.
Calea ferată Oraviţa-Anina se întinde pe o lungime de 34 km zburdând peste culmile montane, peste cele 10 viaducte, unele dintre ele adevărate opere de artă. Cel mai frumos viaduct este cel de la Jitin. Acolo unde nu a permis terenul, au fost săpate 14 tunele prin stâncă. Cel mai lung tunel fiind cel de la Gârlişte cu o lungime de 660 m.
Din cauza terenului dificil, vagoanele şi locomotiva sunt special construite pentru a putea circula pe acest traseu. Locomotiva actuală este diesel deoarece linia nu a fost niciodată electrificată.
Reprezentanţii CFR spun că în curând este posibil să se pună în funcţiune mocăniţa pe care o au în dotare, dar care este în revizie. Vagoanele au o vechime de 100 ani, iar băncile sunt din lemn.
Semeringul Bănățean – peisaje spectaculoase printre viaducte și tunele
Semeringul Bănățean este, de fapt, povestea trenul care circulă pe această cale ferată de la Oraviţa spre Anina. Călătoria impresionează prin dificultatea traseului. Peisajul care ni se dezvăluie o data cu ajungerea în munţi, alternanţa viaducte – tunele – păduri prin care locomotiva îşi croieşte drumul său de fier săpat în stâncă.
Peisajul este unic şi liniştit, dar impresionant prin multitudinea variaţiilor de imagini prin care trecem. Ieşim din tunelul din stâncă şi ajungem în tunelul natural format de tren prin vegetaţie, apoi deasupra viaductelor care ne oferă imagini unice asupra văilor, imediat avem parte de drumul săpat în stâncă şi ajungem iar pe culmile munţilor prin poieni înflorite și păduri seculare. Alternanţa se repetă până ajugem în Anina, dar de fiecare data imaginile sunt diferite.
Traseul are frumuseţile lui în funcţie de fiecare anotimp. Primăvara ne încântă cu verdele crud al pădurii. Vara ne cucereşte cu florile ce stăpânesc poieniţele. Toamna ne îmbată cu coloritul ei deosebit scos în evidentă de frunzele copacilor din pădurile seculare ce domnesc peste văi şi munţi. Iarna este liniște, albul imaculat scos în evidenţă de trunchiurile copacilor goi şi de stâncile solemne.
Pentru o călătorie pe Semeringul Bănăţean trebuie să ajungeți la Oraviţa.
La Gara din Oravița se poate ajunge din:
- Bucureşti, urmând traseul: Bucureşti – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Băile Herculane – Bozovici – Oraviţa
- Timişoara, urmând traseul: Timişoara – Moraviţa – Oraviţa
- Deva, urmând traseul Deva – Haţeg – Oţelu Roşu – Caransebeş – Reşiţa – Oraviţa
Pentru a beneficia de detalii actualizate privind costul biletului şi orele de plecare a trenului puteţi suna la urmatoarele numere de telefon:
- gării din Oraviţa 0255.571.850
- primaria Oraviţa 0255.571.133.
Acesta este Semeringul Bănăţean, prima calea ferată montană din România şi una dintre cele mai frumoase trasee de cale ferată din ţară!
Ce mai putem vizita în Banat? Uite aici.